במשך עשור אני מאבחנת וחוקרת תהליכים ארגוניים וככל שאני מתעמקת בהבנת הדינאמיקה הארגונית כך עולה לי ההקבלה של הארגון לאורגניזם "חי" ולגוף האדם.
אז מה זה תהליך?
כמעט כל עשייה שלנו היא תהליך שבסופו של דבר התשומה (חומר גלם או מידע) הופכת באמצעות עשייה לתפוקה (מוצרים, שירותים, תוכנה). למשל, ברגעים אלה אתם קוראים את השורות האלה ומשתתפים בתהליכים של "קריאה", "עיבוד מידע", "הסקת מסקנות".
תהליכים רבים נוספים מתרחשים גם בארגונים.
ולמה אני קוראת לתהליכים ארגוניים בריאים?
כי אפשר לעשות הקבלה מרתקת בין מה שמתרחש בגוף האדם לבין מה שקורה ב"גוף הארגוני", למשל, לדמיין את תפקיד המוח בתהליכי תכנון ומתן הנחיות, את תפקיד מערכת העצבים בתהליך העברת מסרים, את תפקיד הידיים בתהליכי ביצוע משימה.
ככל שתהליכים אלה בריאים יותר, כך הם מאפשרים לגוף הארגוני את התפקוד המיטבי והגעה ליעדים שגוף ארגוני קובע לעצמו בצורה המיטבית.
ומי מרוויח מתהליכים בריאים?
כל אחד מאתנו קשור לארגון כזה או אחר כעובדים, כספקים או כלקוחות. ככל שהגוף הארגוני "בריא" יותר, כך כל מי שנמצא בתוך "הגוף הבריא" או בא איתו במגע – מרוויח מהרגשה טובה יותר. בבלוג זה אגע במרוויחים בתוך הארגון.
מרוויחים – עובדים ומנהלים בארגון
ניתן להצביע על מספר מאפיינים בולטים של תהליכים בריאים בהקשר לתרומתם למקום עבודה:
- זרימה יעילה ואפקטיבית של הפעולות אשר מונעת יצירת צווארי בקבוק ב"עורקים" מרכזיים של הגוף הארגוני. הדבר מאפשר להתקדם ללא עצירות מיותרות בעבודה.
- סדר ובהירות בהגדרה אשר מונעים כפילויות וסרבולים וכתוצאה מכך בזבוזי כוח וזמן של האנשים בארגון. הודות לכך שתהליך בריא מוגדר היטב, אפשר ביתר קלות לשפר אותו.
- תקשורת זורמת יותר בין המעורבים, אשר נהנים מעשייה משותפת, יעילה ויצירתית יותר.
- בקרה ושליטה יותר טובות על התהליך, ובכך זיהוי תקלות, אתגרים ופוטנציאל לשינוי מבעד מועד – דבר אשר יכול למנוע תלונות, אי נעימויות והחזרות.
ציינתי פה מספר נקודות בולטות, אבל אפשר למצוא עוד נושאים בהם תהליכים בריאים מביאים ערך רב לעובדים ולמנהלים בארגון.
מה שחשוב הוא שבמקום בו אנחנו מבלים 6, 8 ואפילו 10 שעות ביום סביר להניח שתהליכים בריאים יכולים לתרום את תרומתם הרבה לכך שהעובדים בארגון יהיו מרוצים יותר מעבודתם ושמחים יותר כאשר הם מגיעים הביתה אחרי יום עבודה פורה.
בבלוג הבא ארחיב על לקוחות, ספקים ו…מרוויחים נוספים.
על אודות הכותבת – ילנה וילנצ'יק היא מנכ"לית חברת Effectiveness, מומחית לשיפור ביצועים ארגוניים ומייעצת לארגונים בתחומי ניהול איכות, פיתוח ארגוני ושיפור תהליכים.